Ing. Hana Isabela Zíková, člen KA ČR, číslo oprávnění 1151

  • Statutární/povinný audit účetních závěrek a výročních zpráv obchodních korporací
  • Audit dotací
  • Audit projektů ze strukturálních fondů EU
  • Audit neziskových organizací, SVJ a dalších
  • Interní audit
  • Forenzní audit
  • Due diligence
  • Individuální audit/prověrka dle potřeb klienta
Mnohaleté znalosti a zkušenosti nabyté při auditech podniků různého zaměření a různých odvětví slouží tomu, abychom vždy vyšli vstříc co nejlépe potřebám našich klientů. Poskytujeme profesionální auditorské služby, které pomáhají našim klientům procházet změnami v podnikatelském prostředí a zůstat ve střehu v případě, že dojde k neočekávaným událostem.

Auditorské služby vycházejí z mezinárodních standardů (ISA) a pokrývají hlavní rizika související s vaším podnikáním. Nabízíme vám:

Auditorské služby zahrnují zejména kontrolu finančních výkazů účetních jednotek, přičemž klíčovým cílem auditu poskytnutého externím auditorem je ověření, že údaje uvedené v účetní závěrce a ve výroční zprávě odrážejí skutečnou finanční situaci podniku a že společnost při sestavování účetní závěrky a výroční zprávy dodržela všechny zákonné požadavky. Auditor poskytuje auditorské služby, které pomůžou Vaší společnosti nejen dodržovat příslušný právní rámec, ale pomohou také budovat důvěru ve Vaši společnost, identifikovat podnikatelská rizika a zachovat transparentnost společnosti.

Statutární audit

  • Zákon o účetnictví v § 20 vymezuje, pro které společnosti a organizace je statutární audit povinně určen. Tyto účetní jednotky mají zákonnou povinnost mít řádnou nebo mimořádnou účetní závěrku ověřenou auditorem.

  • Firmy a organizace také mohou požadovat provedení nepovinného statutárního auditu. Důvodem je zejména větší míra ujištění vlastníků o správnosti vedení účetních agend. V některých případech je statutární audit požadován ze strany věřitele, většinou jde o bankovní domy a instituce.

  • Statutární audit probíhá v několika fázích. Jedná se o fázi úvodní, fázi průběžného auditu a fázi finálního auditu, která zahrnuje ověření účetní závěrky a následné zpracování závěrečné auditorské zprávy s výrokem auditora.

V této fázi je odsouhlasen celkový postup auditu. Zejména se specifikují ověřované oblasti, které je nutné našimi auditory prověřit. Se zákazníkem si také zároveň stanovíme harmonogram činností včetně přesného časového plánu.

Ve fázi průběžného auditu je pozornost auditorského týmu zaměřena na ověření spolehlivosti vnitřního kontrolního systému. Vyhodnocení provádíme podle výsledku kontroly vybraného vzorku dat z nejdůležitějších oblastí zpracování účetní agendy včetně vazby na vnitřní směrnice společnosti.

Současně auditor provádí přiměřenou kontrolu inventarizačního procesu na základě vnitřního pokynu organizace k inventarizaci majetku a závazků společnosti. Auditor v této fázi auditu hodnotí významné skutečnosti ovlivňující výsledky společnosti za uplynulé období. Pozornost auditora se také zaměřuje na strategii postupu při zpracování účetní závěrky. Ve fázi průběžného auditu zpracováváme dílčí zprávy, kde klienta upozorňujeme na zjištěné nedostatky, které je možné opravit.

Cílem finální fáze auditu je ověření účetní závěrky a zpracování auditorské zprávy. Před zpracováním závěrečné zprávy jsou kontrolovány zůstatky na účtech hlavní knihy k datu účetní závěrky a návaznost výkazů na tyto zůstatky.

Klademe důraz, aby tyto účetní výkazy vyjadřovaly přesný a pravdivý obraz o majetku, závazcích, čistém obchodním jmění i hospodářském výsledku organizace. A současně také dbáme aby jejich sestavení bylo v souladu s právními normami upravujícími oblast prezentace účetní závěrky. Součástí finální fáze auditu je i ověření, zda údaje uvedené ve výroční zprávě a zprávě o vztazích odpovídají údajům v auditované závěrce.

Naše práce je ukončena závěrečnou zprávou auditora se stanovením výroku. Klient (účetní jednotka) obdrží dopis auditora – neveřejnou listinu se závěry za jednotlivé ověřované oblasti s návrhem na jejich odstranění.

Audit projektů

Audit projektů ověřuje čerpání finančních prostředků v rámci akcí, které jsou financovány z prostředků Evropské unie nebo ministerstev České republiky.

Audit projektů zahrnuje následující dílčí etapy:

  • Dodržování pravidel čerpání financí a jejich účetní zobrazení.

  • Průběžné ověření čerpání prostředků projektu v souladu s jeho záměrem.
  • Ověření správnosti a důvěryhodnosti účetní evidence, ověření evidovaných uznatelných výdajů, které vznikly v souvislosti s realizací projektu.
  • Ověření finálního výkazu čerpání projektu v souladu s účetní evidencí a zpracování závěrečné zprávy o provedeném auditu.

Při ověřování vycházíme z pravidel stanovených poskytovatelem finančních zdrojů, které jsou uvedeny v Příručce pro příjemce prostředků čerpaných z veřejných zdrojů.

Forenzní audit

Na rozdíl od ostatních auditů je zaměřen na hledání viníků či podvodníků, kterými jsou často lidé s dobrými znalostmi oboru a prostředí, kteří operují s citlivými informacemi a mají zkušenosti s fungováním společnosti.

Předmětem forenzního auditu jsou zcela odlišné aktivity než je účetní audit a rozsah a zaměření forenzního auditu se řídí požadavky zadavatele a není upraven zákonem či auditorskými standardy.

Forenzní audit, označován také jako vyšetřovací audit.

Due diligence

Služby spojené s provedením finančního due diligence slouží investorům, kteří mají v úmyslu převzít jinou společnost. Tito investoři chtějí mít ujištění, že po převzetí společnosti nebudou konfrontování s nepříjemnými finančními nebo i jinými skutečnostmi, o kterých nebyli v procesu převzetí ze strany prodávajícího dostatečně informováni. K odhalení těchto skutečností slouží due diligence.

Due diligence je především komplexní zmapování všech operačních a finančních aspektů. Závěry z této činnosti by měly dát investorovi jasnou odpověď především na tyto otázky:

  • jaká rizika jsou v předložených dokumentech ukryta?

  • jak jsou tato rizika hodnotově významná?
  • jak se promítnou do uvažované kupní ceny?
  • o jaké položky by měl investor předloženou bilanci upravit?

Due diligence může být podle zadání investora zaměřena na celou bilanci společnosti, na její aktiva i závazky, nebo se může týkat pouze vybraných oblastí.

Stručné zásady ochrany osobních údajů při auditu:

Správce osobních údajů:

Osobní údaje jsou zpracovány na základě zákona č.93/2009 Sb., o auditorech, za účelem zajištění ověřovacích zakázek ekonomických údajů klientů. Za tímto účelem jsou shromažďovány osobní údaje o osobách klientů nezbytných pro výkon ověřovacích zakázek. Zákon o auditorech ukládá osobám podílejících se na ověřovací zakázce mlčenlivost o všech skutečnostech, se kterými se seznámily v průběhu provedení ověřovací zakázky.

  • souhlas nemusí být písemnou formou a ze zákona vyplývá, že osobní údaje jsou shromažďovány pouze za účelem realizace ověřovací zakázky, z kontaktu s klientem je patrné, kdo jej poskytuje a v jakém smyslu. Zejména jednatel jako statutární reprezentace korporace, hlavní účetní jako osoba pověřená předáním dat.
  • Souhlas ze zákona je ukončen zákonnou lhůtou stanovenou pro archivaci spisu auditora.

Osobní údaje se uchovávají pouze po dobu, která je nezbytná k účelu jejich zpracování.

Lze shromažďovat a zpracovávat jen ty osobní údaje, které odpovídají stanovenému účelu a rozsahu zpracování.

Právní základ zpracování osobních údajů.

Právním základem pro zpracování osobních údajů mých klientů je splnění zákonné povinnosti (zejména zákona o auditorech č.93/2009 Sb., Zákona o účetnictví č.563/1991 Sb., Zákoník práce č.62/2006 Sb., Zákon o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazů obcí č.420/2004 Sb. a související předpisy pro výkon ověřovacích zakázek).

Příjemci osobních údajů klientů mohou v souladu s ustanoveními právních předpisů v konkrétních případech, kromě auditora, být: osoby, které jsou k tomu oprávněné jinými právními předpisy.

Údaje klientů jsou řádně uloženy a nejsou předávány do zahraničí.

Jak dlouho uchovávám údaje a jak probíhá likvidace osobních údajů

Po uplynutí lhůty 10 let. Kdy je auditor povinen uchovávat spis klienta dle ustanovení zákona o auditorech, provede likvidaci následujícím způsobem:

  • Skartace originálních písemností – smluvní skartační společností určeným způsobem
  • Vymazání v elektronických databázích – tři roky od posleního smluvně uzavřeného roku ověřovací zakázky
  • Trvalé vyloučení z dalšího zpracování

Po uplynutí lhůty 10 let. Kdy je auditor povinen uchovávat spis klienta dle ustanovení zákona o auditorech, provede likvidaci následujícím způsobem:

  • Skartace originálních písemností – smluvní skartační společností určeným způsobem
  • Vymazání v elektronických databázích – tři roky od posleního smluvně uzavřeného roku ověřovací zakázky
  • Trvalé vyloučení z dalšího zpracování

Při zpracování osobních údajů má klient následující práva týkající se ochrany osobních údajů:

  • Požadovat přístup ke svým osobním údajům
  • Právo na opravu osobních údajů
  • Právo na výmaz svých osobních údajů, které se vztahují jen na osobní údaje, které zpracovávám k jiným účelům, než je poskytování auditorských služeb